Med iteam e-postsikkerhet kan du forhindre at noen uriktig utgir seg for å være avsender av e-post fra ditt domene. Dette skjer ved hjelp av et register som sjekker om en e-post kommer fra riktig avsender. Dette skjer automatisk og i bakgrunnen, slik at medarbeiderne ikke merker at det skjer en sikkerhetstest før e-posten dukker opp i innboksen.
Dersom tjenesten registrerer at en e-post ikke kommer fra et «godkjent» domene vil ikke man motta e-posten. På den måten vil man helt enkelt unngå å motta falske e-poster og phishingangrep via e-post.
Prosessen
Tjenestens prosess kan enkelt beskrives med 6 steg:
- Avsender sender en e-post til mottaker
- Mottakers virksomhet initierer en sjekk i registeret
- Registeret ser på følgende data i e-posten: SPF, DKIM og DMARC
- Er e-posten OK eller ikke OK?
- Resultat returneres til mottakers virksomhet
- Dersom e-post regnes som OK, får mottaker e-post inn i innboks. Hvis den ikke regnes som OK vil den bli avvist og eventuelt lagt inn i spam-boks.
Selvbetjeningsportal
Tjenesten leveres med en selvbetjeningsportal som kan settes opp til å sende automatiske månedlige rapporter, og hvor du kan logge inn for å se på statistikk. Her kan man blant annet se hvor mange e-poster som har blitt stoppet i registeret.